Unia Europejska rozpocznie wkrótce szeroko zakrojone dochodzenie posiadające wyjaśnić, w jaki środek wielkie firmy technologiczne, takie jak Google, Amazon lub Facebook wykorzystują swoją sytuację rynkową. Bruksela przedstawi obecnie także strategię jednolitego sektorze cyfrowego, która ma "wspomagać rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw w ramach całej UE oraz aktywować wzrost gospodarczy".

Śledztwo skoncentruje się głównie w firmach z USA (bo te mają dominującą sytuację w internecie) i jest poprzedzone wezwaniami ze strony www Niemiec i Francji do regulacji kwestii tzw. ważnych platform cyfrowych, począwszy od momentu stron e-commerce jak eBay a kończąc na portalach społecznościowych.

Polska staje się lokalnym liderem IT. A spór rosyjsko-ukraiński nam w tymże pomaga

Pomóc europejskim spółkom

Dochodzenie różni się od postępowania antymonopolowego prowadzonego pięć lat temu przez UE przeciwko Google tym, iż nie ma na celu egzekwowania prawa poprzez nakładanie kar.

Reuters pisze, że będzie to prędzej sprawdzenie, czy platformy internetowe w wystarczająco transparentny środek pokazują wyniki wyszukiwania i czy promując własne usługi nie szkodzą konkurentom.

Politycy i przedsiębiorstwa po całej Europie domagają się ograniczenia dominującej pozycji rynku amerykańskich firm technologicznych, by pomóc początkującym europejskim firmom z branży IT.

CCIA (Computer and Communications Industry Association), stowarzyszenie, po skład którego wchodzą Google, Microsoft, eBay, Facebook jak i również Amazon poinformowało, że rozwiązanie regulacji platform jest nieprzemyślany i uderzy w europejskie firmy.

Jeden sektor cyfrowy

Do nich ma możliwość należeć przyszłość. Chińskie przedsiębiorstwa z impetem wchodzą na światowy rynek IT

Wiceprzewodniczący Komisji ds. jednolitego sektorze cyfrowego Andrus Ansip zaprezentuje w południe w Brukseli swoją strategię "Digital Single Market", czyli strategię jednolitego rynku cyfrowego. Ma pani na celu aktualizację praw autorskich, zwalczanie barier na rzecz transgranicznych dostaw paczek i zapewnienie, ze europejskie przedsiębiorstwa prowadzące biznes on-line mogą konkurować z ich większymi amerykańskimi odpowiednikami.

Komisja potrzebuje pobudzić wzrost gospodarczy w Starym Kontynencie poprzez zniesienie barier między krajami przy świecie on-line, podobnie jak zrobiła to w realnym globie, umożliwiając firmom handel za granicą. Zdaniem Komisji, należy wspomagać rozwój innowacyjnych przedsięwzięć w ramach całej UE, a nie zamykać je w obrębie rynków krajowych.

Bruksela będzie się starać ukrócić tzw. geoblokadę - zjawisko, w którym przedsiębiorstwa ograniczają dostęp do treści internetowych poza granicami prywatnego kraju. Ma to na celu skierowanie klientów na lokalną witrynę, oferującą produkty w innych cenach.

Jak głosi unijna strategia, te nieuzasadnione praktyki powinny być zabronione, aby klienci i firmy w UE mogły w pełni używać z jednolitego rynku, posiadać wybór i dostęp do odwiedzenia niższych cen.