Zagadkowe "zapytanie o informację" zamieściła wśród swoich zamówień publicznych spółka PKP Intercity. Chodzi o dostawę do odwiedzenia 2019 roku ośmiu wagonów, w tym dwóch sypialnych, jakie mogłoby wykorzystać wojsko. W opisie zapytania wyszczególniono w szczególności stojaki na oręż. - Nie wiem kogo, dokąd i po jak miałby wozić ten sympatia - komentuje Wojciech Łuczak, wydawca magazynu "Raport-wto".

PKP Intercity potwierdza, hdy zapytanie to dotyczy wagonów, które miałoby wykorzystywać wojsko.

- Wśród zagadnień PKP Intercity są także zadania realizowane na kwestia Sił Zbrojnych i Potencjałów Sojuszniczych. Zgodnie ze sformułowanymi przez MON oczekiwaniami jest przygotowane zapytanie, pozwalające rozpoznać rynek w zakresie dostawy ośmiu wagonów specjalnych na potrzeby wojska - poinformowała nas rzeczniczka spółki Agnieszka Serbeńska.

Efekt upałów czy ukryte wsparcie?

Pomysł zamówienia wagonów pasażerskich dla wojska może wydawać się niecodzienny i zagadkowy - przyznaje zapytany przeze mnie ekspert do spraw wojskowości.

- Jestem niesłychanie zdziwiony tym zapytaniem. Bądź komuś się za ciepło zrobiło na początku sierpnia, albo jest to jakiś ukryty sposób wsparcia publicznej spółki przez ministerstwo defensywy - mówi nam Wojciech Łuczak, wydawca czasopisma dedykowanego sprawom obronności "Raport-wto". a mianowicie Utrzymywanie własnych składów kolejowych przez wojsko to zjawisko z czasów Układu Warszawskiego. Dziś nie ma przyczyny bytu - dodaje.

Próbowaliśmy dowiedzieć się większą ilość na temat tego, które jeszcze i w jak na przykład szerokim zakresie Intercity świadczy zadania na rzecz Mocy Zbrojnych RP. Dowiedzieliśmy się jednak, że służby prasowe spółki potrzebują więcej periodu, aby przygotować odpowiedź na nasze pytania.

Milczą również służby prasowe Ministerstwa Obrony Narodowej, choć tam również skierowaliśmy pytania na temat wojskowy pociąg.

Wobec niedostatku informacji od Intercity i MON przeanalizowaliśmy tekst "zapytania o informację" jak i również zadaliśmy pytania specjalistom od momentu wojskowości i od zleceń publicznych.

Klimatyzacja i lepszy sygnał komórkowy. Szereg inwestuje w wagony

Zwiadowcy rynku

"PKP Intercity SA zamierza rozpocząć przebieg wyboru dostawcy w obrębie dostawy fabrycznie nowych 8 wagonów osobowych specjalnych do przewozu osób, w zależności z tym prowadzi rozeznanie rynku w zakresie rozpoznania potencjalnych oferentów, oszacowania wartości zamówienia oraz poznania wykorzystywanych rozwiązań" - czytamy w opublikowanym przez spółkę akcie.

Według eksperta Business Centre Club Michała Jaskólskiego, prawnika specjalizującego się przy zamówieniach publicznych, tak sformułowane zapytanie wcale nie określa, że Intercity na pewno chce kupić wagony. Dzięki razie raczej rozpoznaje rynek.

-  Działanie tego typu może mieć kilka pobudek. Pierwszą i najpopularniejszą przyczyną jest chęć rozeznania opłat dla określenia szacunkowej zalety przyszłego zamówienia - twierdzi Jaskólski. - Zdarza się również, że zamawiający planuje udzielić zamówienie z pustej ręki i wówczas także chce poznać ceny obligatoryjne na rynku, ażeby włączyć możliwie najkorzystniejszą - daje.

Gniazdka do notebooków

Według Intercity wagony mogą mieć być przystosowane do przejażdżki po torach o normalnej szerokości. Powinny być także przystosowane technicznie oraz dysponować odpowiednie pozwolenia na orientowanie się po krajach Unii Europejskiej, europejskich krajach NATO (w tym Turcji), tam w którym miejscu występuje znormalizowany rozstaw szyn (czyli tylko w części Litwy, ale już nie na Łotwie, w Estonii i Finlandii), a także po Serbii oraz Bośni i Hercegowinie.

Kolorystyka wagonów ma dopiero podlegać uzgodnieniom. Wagony z 72 miejscami do siedzenia posiadają być bezprzedziałowe, ze stolikami na oparciach. W wszelkim ma być też "miejsce kierownika, czyli cztery fotele zwrócone parami ku sobie ze stolikiem pośrodku". Fotele powinny być odporne na zabrudzenie, ścieranie i rozprucie, a także łatwo się demontować i montować.

W każdym wagonie mogą mieć znajdować się dwie kabiny WC z sześciuset litrowymi pojemnikami na wodę, jak daje średnią do wykorzystania 16, 6 litra na każdego pasażera. Ich drzwiczki czołowe muszą być ognioodporne i sterowane automatycznie.

PKP Intercity wymaga, żeby każdy z wagonów miał samodzielne zasilanie w prąd (nawet na postoju), oraz możliwość podłączania do zewnętrznych źródeł energii. Przy każdym fotelu ma być osobne gniazdko 230 V do notebooków. Okna mają mieć markizy dzienne i nocne.

Pociągiem do lotniska w Katowicach. Jest pierwszy krok

W jadalni - stojak na broń

Każdy z wagonów ma dysponować "instalację rozgłoszeniową", czyli mikrofon, wzmacniacz i głośniki, żeby można było mówić do wszelkich pasażerów naraz. Wymaga się również, aby wagony miały system audiowizualny, w tymże odtwarzacze płyt wideo oraz czytniki kart pamięci i porty USB. Do tegoż nagłośnienie, transmiter FM oraz monitory.

Wyjątkowo anonsuje się wyposażenie jadalni: stół, 14 krzeseł dla spożywających posiłek oraz stojak dzięki broń - czytamy w zapytaniu Intercity.

Wagony mają być przystosowane do odwiedzenia osiągania prędkości od 160 do 200 kilometrów w godzinę. Ewentualni oferenci posiadają poinformować PKP Intercity o swoich możliwościach do 22:00 sierpnia.

- Nie zaakceptować wiem kogo, dokąd jak i również po co miałby wozić ten pociąg - mówi Wojciech Łuczak.

- Zakup takich wagonów w własność dla armii nie zaakceptować jest ekonomicznie uzasadniony. Koszt zakupu, utrzymania i amortyzacji jest nieporównanie wyższy niż wynajęcie składu od kogoś, kto taki pociąg już ma. Stojaki na uzbrojenie i szafki na plecaki można szybko doinstalować. Dziś armie państw NATO, o ile potrzebują przetransportować większą liczbę żołnierzy, po prostu wynajmują nakłady transportu od firm państwowych albo prywatnych. Nawet faktycznie zmilitaryzowana gospodarka jak rosyjska nie produkuje już od dawna wojskowych pociągów, w przykład na manewry Zapad 17 przewoziła sprzęt i żołnierzy pociągami wynajętymi od kolei rosyjskich. Przed laty nasi żołnierze latali do Iraku i Afganistanu cywilnymi samolotami wynajętymi przez armię amerykańską - wymienia wydawca magazynu "Raport-wto".

Zapytanie dla zmylenia przeciwnika?

Zapytanie skonstruowane przez PKP Intercity dziwi również specjalisty z dziedziny zamówień ogólnych.

Pociągiem przez dwa nowe mosty. Szybsza podróż w góry

- Opis zapytania jest całkiem zagadkowy. Z jednej witryny mamy tam opis wagonów służących do przewozu osób, a zastrzegane są dodatkowe wymogi, które nawiązują do wojskowości - zauważa radca Jaskólski.

W dokumencie PKP Intercity, nawet ludziom nie będącym znawcami, rzuca się w oczy brak wymagań dotyczących zabezpieczeń wagonów przed inwigilacją. Nie zawarto tam zapisu, że wagony mają być zabezpieczone poprzednio próbą podejrzenia lub podsłuchania, co pasażerowie oglądają w DVD, albo jakie esencji są rozgłaszane przez transmitery FM, tudzież "instalację rozgłoszeniową".

- Jeżeli rozchodzi o zamówienia dla wojska, to najczęściej bywa faktycznie, że dostawcy produkują urządzenia według specyfikacji, natomiast zastawem hipotecznym kontrwywiadowczym zajmuje się już samo wojsko - wyjaśnia Wojciech Łuczak.

Eksperci, z którymi rozmawialiśmy adekwatnie potwierdzają, że na podstawie dokumentu opublikowanego przez PKP Intercity nie sposób wyobrazić sobie, jak może w przyszłości wyglądać i do czegoż służyć ten wojskowy pociąg. Radca Jaskólski dopuszcza także możliwość, że MON za pośrednictwem "zapytanie o informację" potrzebuje zdobyć wiedzę, co umieją firmy z branży i jakie mają możliwości fachowe. Tak zdobyte informacje może potem wykorzystać do odrębnego zamówienia.

- Tylko dokumenty są tak surrealistyczne, że nie sposób domyślić się intencji pomysłodawców. Możliwe, że na tak wczesnym etapie postanowiono skorzystać z potencjału wiedzy posiadanego przez PKP. Nie zdziwiłbym się również, gdyby opublikowane dokumenty najzwyczajniej w świecie miały zaabsorbować opinię publiczną - dodaje ekspert BCC.