Pierwsze 10 minut dnia robocie to kluczowy czas gwoli twojej produktywności w ciągu następnych ośmiu godzin. Jeżeli przychodzisz do pracy spóźniony i od razu zabierasz się za sprawdzenie e-maili, być może trudniej będzie ci się skoncentrować. Czegoż jeszcze wystrzegać się, planując poranki?

Oto 9 błędów, których należy unikać po przyjściu do robocie:

Foto: adaptacja - Mariusz Olszewski / BusinessInsider. com

1. Spóźniasz się

Być może sabotujesz dzień roboty, zanim się jeszcze pan zacznie. Są badania, które wykazały, że szefowie postrzegają spóźnialskich pracowników jako skromniej sumiennych, przez co marniej ich oceniają, nawet jeśli pracują oni po godzinach. Postaraj się przyjeżdżać do biura punktualnie.

2. Nie witasz się ze współpracownikami

Poświęć kilka minutek rano na przywitanie się. Jeżeli jesteś szefem i się nie mówisz swojemu zespołowi "cześć", możesz zostać odebrany jako osoba niekompetentna - zaznacza Lynn Taylor, ekspert ds. zatrudnienia i autorka książki "Tame Your Terrible Office Tyrant: How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job". Nawet gdy odrzucić jesteś menedżerem, brak kontaktu z innymi może zrobić, że koledzy uznają ciebie za nieprzystępnego.

3. Pijesz kawę

Jeśli nie popijasz pierwszej kawy tuż po przebudzeniu, pewnie wypijasz ją w pracy. Jednak doświadczenia dowodzą, że najlepszy czas na kawę jest według 9: 30, ponieważ zgęszczenie kortyzolu (hormonu stresu, który to odpowiada również za regulację energii) jest najwyższe między 8 a 9 o świcie. Gdy pijesz w tym czasie kawę, organizm blokuje produkcję kortyzolu, bo jest pobudzony przez kofeinę. Jego stężenie opada jednak według 9: 30, dlatego jest to dobry moment w filiżankę małej czarnej.

4. Odpowiadasz na wszystkich e-maila

Sprawdzanie e-maili bezpośrednio według przyjściu do pracy być może osłabiać twoją kreatywność. Podług Michaela Kerra, mówcy i autora książek, pierwsze 10 minut dnia pracy miało się przeznaczyć na błyskawiczne przejrzenie e-maili i określenie priorytetów. W ten sposób można sprawdzić, bądź jest coś pilnego jak i również stworzyć plan odpowiadając w resztę wiadomości później.

- Sprawdzanie e-maili być może stać się jednym spośród ludzi zadań, które sprawiają, hdy masz poczucie wykonanego zlecenia. Jednak trzeba uważać, by odpowiadanie na wiadomości nie zaakceptować przysłoniło innych priorytetów - uczula Kerr.

5. Rozpoczynasz dzień bez planu

Taylor sugeruje, aby przed rozpoczęciem dnia upewnić się, hdy masz gotowy plan miesiąca z wyznaczonymi priorytetami. Sprawdź, jakie czekają cię spotykania, wydarzenia i czy powinieneś się przygotować się do rozmów lub konferencji. Chodzi o to, abyś odrzucić był zaskoczony, gdy na ekranie pojawi się przypomnienie o spotkaniu, które dzierży się rozpocząć za 10 minut, gdy akurat pracowałeś nad ważnym projektem.

6. Wykonujesz najpierw najłatwiejsze zadania

Badania wskazują, że energia i produktywność spadają przy ciągu dnia. Dlatego niezwykle ważne jest, żeby z samego rana przeprowadzić najtrudniejsze zadania. Niektórzy nazywają tę strategię "zjedzeniem żaby", cytując Marka Twaina, który zwykł mawiać: "zjedz surową żabę rano, zaś nic gorszego nie napotyka cię już w przeciągu dnia".

7. Czynisz kilka rzeczy naraz

Rano masz dużo energii, więc odczuwasz, że możesz zrobić kilka rzeczy naraz. Jednak badania dowodzą, że wielozadaniowość być może zaszkodzić skuteczności wykonywania ważnych zadań. Lepiej skupić się na jednej rzeczy. Wyznacz sobie, że skupisz się na zadaniu przez pierwsze 10 minut dnia.

8. Skupiasz się na negatywnych myślach

Być może ktoś popchnął cię niechcący w autobusie lub pokłóciłeś się z kimś dla twoich potrzeb ważnym poprzedniego dnia. Postaraj się, aby nie posiadało to wpływu na twe samopoczucie. Taylor sugeruje, aby umieścić te myśli przy głowie w "osobnym pudełku", jeszcze zanim dotrzesz do pracy. Jeśli musisz, wróć do nich po wyjściu z biura.

9. Odbywasz poranne spotkanie

Poranne spotkania mogą okazać się marnotrawstwem zasobów energetycznych. Podług Laury Vanderkam, autorki pozycje książkowe "What the Most Successful People Do Before Breakfast" poranki powinny być zarezerwowane na zadania, które wymagają największego skupienia i koncentracji. Narady ze współpracownikami przełóż na popołudnie, o ile spotkanie nie wymaga skupienia i dużych zasobów energetycznych.

WARTO WIEDZIEĆ