W środę Boeing poinformował na temat gigantycznym zamówieniu ze witryny przewoźnika z Bliskiego Wschodu. Stało się to krótko po tym, jak rekordowy kontrakt zawarł jego najogromniejszy konkurent - Airbus. Bitwa pomiędzy największymi koncernami produkującymi samoloty nabiera rumieńców.

Boeing ogłosił, że sprzeda dodatkowe 225 samolotów wariantu 737 Max liniom aeronautycznym Flydubai, które planują również zakup największego modelu sporządzanego przez Boeinga - Max 10. Całkowita wartość umowy ma wynieść 27 milionów dolarów.

Amerykański koncern wskazał, że było wówczas największe jak dotąd zamówienie z Bliskiego Wschodu dzięki samoloty pasażerskie wąskokadłubowe.

Ogłoszenie transakcji nastąpiło niecałe dwie godziny po tym, jak Airbus podał, że zawarł umowę sprzedaży dzięki 430 odrzutowców A320neo. Samoloty ma kupić konsorcjum Indigo Partners. Zamówienie, które Indigo Partners określiło, jako 1 z największych w własnej historii, opiewa na kwotę około 50 mld dolarów.

Airbus i Boeing nowe umowy ogłosiły w czasie targów lotniczych Dubai Air Show, które kończą się w czwartek.

Rosnące zapotrzebowanie

Chińczycy na ofert. Chcą kupić 300 amerykańskich samolotów

Zdaniem informującego o kontraktach dziennika "Wall Street Journal" jest to przejaw rosnącego zapotrzebowania rynku na pomoce niskobudżetowych linii lotniczych.

Jak ocenił wicedyrektor marketingu Boeinga, Randy Tinseth, "sektor lotów niskobudżetowych bez wątpliwości będzie wzrastał szybciej, niż reszta rynku lotniczego".

"WSJ" stwierdza, że zarówno Airbus jak na przykład i Boeing agresywnie powiększają produkcję samolotów wąskokadłubowych przy związku z rosnącym zapotrzebowaniem rynkowym. Wysokiej rangi pełnomocnicy obu firm informowali niedawno, że są w będzie maksymalizować plany produkcyjne. Jednocześnie wskazali na możliwe kłopoty z podwykonawcami, którzy mogą nie dostarczać na czas części do produkowanych pojazdów latających.

Boeing obecnie tworzy 47 wąskokadłubowych samolotów co miesiąc. W przyszłym roku firma planuje zwiększyć produkcję do 52 maszyn w ciągu miesiąca, a w 2019 - do 57. "Naciski na zwiększenie produkcji idą spośród góry" - mówi Tinseth.

Tymczasem Airbus od początku 2019 roku planuje zwiększenie swojej produkcji do 60 samolotów typu A320 miesięcznie. Rozważana była także norma na poziomie 63 maszyn budowanych w przeciągu miesiąca.