Co zrobić w przypadku naruszenia bezpieczeństwa karty debetowej lub kredytowej

17 lutego 2021

Kilka lat temu przeszedłem przez fazę, w której co kilka miesięcy rozmawiałem z bankiem, aby zgłosić oszustwo związane z kartą kredytową. Czasami bank wysyłał mi SMS-a o wątpliwych opłatach. Czasami zauważałem coś podejrzanego, kiedy szedłem zapłacić rachunek i musiałem zadzwonić do nich, aby zakwestionować opłatę. Nigdy nie miałem żadnych problemów ze zwrotem kosztów, chociaż pewnego razu musiałem wyjaśnić dość szczegółowo, dlaczego tak naprawdę nie wydałem pieniędzy w hotelu w tym samym mieście, w którym mieszkam.

Właściwie to miałem szczęście. Największy oszukańczy zakup kosztował tylko około 300 dolarów (w Walmart) i nigdy nie musiałem walczyć o swoje pieniądze. Nigdy nie zapłaciłem za zakupy, których nie dokonałem. Nigdy nie skradziono mi pieniędzy bezpośrednio z mojego konta. Moja karta debetowa (ta połączona z moim kontem bankowym) nigdy nie została naruszona. Moją największą irytacją było czekanie tydzień za każdym razem, gdy musiałem otrzymać nową kartę kredytową.

Ale to nie jest coś, co mi się po prostu przydarza. W rzeczywistości w 2016 roku 15,4 miliona Amerykanów stało się ofiarami oszustw finansowych i straciło łącznie 16 miliardów dolarów. Możesz stać się ofiarą oszustwa na wiele sposobów: możesz fizycznie zgubić kartę kredytową lub debetową, a przestępca może ją odebrać, aby dokonać zakupów w sklepie lub w Internecie. Numer karty kredytowej lub debetowej może zostać naruszony po dokonaniu zakupu, a następnie przestępca może wykorzystać ten numer do innych zakupów. Możesz mieć skradziony numer ubezpieczenia społecznego, a przestępca może użyć Twojej tożsamości do otwarcia nowych kont na Twoje nazwisko, ale wszystkich zakupów dokona samodzielnie. Ten ostatni jest prawdopodobnie najbardziej przerażający, ponieważ możesz nie wiedzieć, że dzieje się tak, dopóki nie zadzwonią windykatorzy.

Co więc zrobisz, jeśli staniesz się jednym z nieszczęśników i zauważysz dziwne obciążenia na wyciągach lub gdy sprawdzasz swoje konto online?

1. Sprawdź, czy posiadasz swoją kartę. Jeśli Twoja karta została fizycznie skradziona, możesz zostać obciążony niektórymi opłatami.

  • Jeśli brakuje Twojej karty kredytowej , możesz być odpowiedzialny za zapłacenie nieuczciwych opłat do 50 USD.
    • Jeśli zadzwonisz do wystawcy karty kredytowej i zgłosisz, że karta została zgubiona lub skradziona przed naliczeniem jakichkolwiek opłat , ponosisz odpowiedzialność za 0 USD.
    • Jeśli zadzwonisz do wystawcy karty kredytowej i zgłosisz, że karta została zgubiona lub skradziona po naliczeniu opłat jesteś odpowiedzialny za do 50 USD. Jeśli brakuje Twojego bankomatu lub karty debetowej , możesz być odpowiedzialny za uregulowanie wszystkich opłat.

      • Jeśli zadzwonisz do swojego banku i zgłosisz, że karta została zgubiona lub skradziona przed naliczeniem jakichkolwiek opłat ponosisz odpowiedzialność za 0 USD.
      • Jeśli zadzwonisz do swojego banku i zgłosisz, że karta została zgubiona lub skradziona w ciągu dwóch dni od utraty lub kradzieży jesteś odpowiedzialny za kwotę do 50 USD.Jeśli zadzwonisz do swojego banku i zgłosisz zgubienie lub kradzież karty po upływie ponad dwóch dni od utraty lub kradzieży, ale później niż 60 dni po otrzymaniu wyciągu z konta jesteś odpowiedzialny za kwotę do 500 USD.Jeśli zadzwonisz do swojego banku i zgłosisz zagubienie lub kradzież karty po upływie 60 dni od otrzymania wyciągu z konta jesteś odpowiedzialny za wszystkie obciążenia. 2. Zadzwoń do banku, aby zgłosić kradzież i zidentyfikować fałszywe opłaty. Gdy tylko dowiesz się, czy Twoja karta została fizycznie skradziona, czy tylko numery zostały użyte w celu oszustwa, zadzwoń do swojego banku lub wystawcy karty kredytowej. Powiedz im, że ktoś włamał się na Twoją kartę, niezależnie od tego, czy jest w Twoim posiadaniu, czy też nie, i powiedz im, jakich obciążeń dokonał ktoś inny.

        • Jeśli numer Twojej karty kredytowej został skradziony, ale karta jest w Twoim posiadaniu, nie jesteś odpowiedzialny za jakiekolwiek nieautoryzowane obciążenia.
        • Jeśli Twój numer bankomatu lub karty debetowej został skradziony, ale karta jest w Twoim posiadaniu, nie ponosisz odpowiedzialności za żadne nieautoryzowane obciążenia jeśli zgłosisz oszustwo w ciągu 60 dni od otrzymania wyciągu bankowego. Po zgłoszeniu oszustwa do banku lub wystawcy karty kredytowej, oni zbadają opłaty. Może to zająć kilka tygodni i możesz otrzymać tymczasowy kredyt na koncie, aby wstrzymać Cię do zakończenia dochodzenia. W tym momencie albo zachowasz tymczasowy kredyt, który został Ci zwrócony, otrzymasz kredyt na kwotę spornych opłat, albo zostaniesz powiadomiony na piśmie, że dochodzenie wykazało, że obciążenia zostały autoryzowane , a sporna kwota nie zostanie zwrócona na Twoje konto (lub otrzymany tymczasowy kredyt zostanie cofnięty). Otrzymasz również nową kartę pocztą.

          3. Przeczytaj uważnie swoje oświadczenia. Bez względu na to, które konto zostało przejęte, uważnie obserwuj wszystkie wyciągi z konta w przyszłości. Porównaj rachunki z opłatami, aby upewnić się, że żadne fałszywe opłaty nie prześlizgną się przez szczeliny. Jeśli zauważysz coś niezwykłego, ponownie zadzwoń do banku lub wystawcy karty kredytowej.

          4. Rozważ bardziej drastyczne środki. Jeśli martwisz się, że Twoja tożsamość zostanie ujawniona, możesz zadzwonić do jednego z trzech głównych biur kredytowych (Equifax, TransUnion i Experian) i poprosić o powiadomienie o oszustwie . Wstawienie ostrzeżenia o oszustwie jest bezpłatne i może utrudnić przestępcom otwieranie kont w Twoim imieniu; posiadanie ostrzeżenia o oszustwie gwarantuje, że jeśli Ty (lub ktoś podszywający się pod Ciebie) spróbujesz otworzyć konto, zostaną podjęte kroki w celu potwierdzenia Twojej tożsamości przed otwarciem konta. Alerty o oszustwach są ważne przez 90 dni, ale można je odnowić. Rozszerzone ostrzeżenia o oszustwach, które są oferowane ofiarom kradzieży tożsamości, trwają siedem lat.

          Możesz również poprosić każde z biur informacji kredytowej o zamrożenie Twojego pliku . To zasadniczo blokuje Twój plik i uniemożliwia komukolwiek dostęp do Twojego raportu kredytowego bez Twojej zgody. Jest to bardziej niezawodne niż ostrzeżenie o oszustwie, ponieważ jesteś prawie jedyną osobą, która może odblokować plik – aktualni wierzyciele i agencje rządowe z orzeczeniem sądowym mogą również uzyskać dostęp do twoich akt. Zamrożenie kredytu zwykle trwa tak długo, jak chcesz, ale za każdym razem, gdy ubiegasz się o kredyt (ubiegasz się o nową kartę kredytową, wnioskujesz o kredyt hipoteczny, kupujesz samochód), będziesz musiał tymczasowo znieść zamrożenie kredytu. Jest to bardziej kłopotliwe, ale jest skutecznym sposobem zwalczania kradzieży tożsamości. Biura kredytowe pobierają opłaty za zamrożenie kredytu.